Home / Alt News / Jedz wątróbkę, będziesz mądrzejszy

Jedz wątróbkę, będziesz mądrzejszy

Niedobór witaminy B12, odpowiedzialnej za  wytwarzanie czerwonych ciałek krwi, powoduje niedokrwistość i w efekcie pogarsza pracę mózgu.

Pierwsze objawy deficytu witaminy B12 w organizmie to otępienie, zmęczenie i rozdrażnienie.  Przedłużający się niedobór tej witaminy może powodować jąkanie się, drętwienie nóg, przechodzące w trudności w chodzeniu, aż po stan głębokiej depresji.W Stanach Zjednoczonych aż 40% populacji ma niedobór witaminy B12 (źródło: The Journal of the American Medical Association).

Witamina B12 jest niezbędna nie tylko w tworzeniu składników krwi. Bierze też udział w syntezie DNA, tworzeniu powłok nerwowych oraz metabolizmie tłuszczów i węglowodanów.

Witamina B12 występuje tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego. Dlatego na jej niedobory narażeni są wegetarianie i weganie.

wątroba

Najwięcej witaminy B12 jest w wątrobie i nerkach: wieprzowej, wołowej, cielęcej i drobiowej. Nieco mniej w czerwonym mięsie, rybach oraz w serach dojrzewających, wędlinach i w jajach. Niewielkie jej ilości znajdują się w mleku i przetworach mlecznych.

Niedobór witaminy B12 w organizmie może też być spowodowany spożywaniem produktów utrudniających jej wchłanianie. Czego unikać? Cukru, słodyczy, słodzonych napojów gazowanych, potraw smażonych w olejach roślinnych i ziaren zbóż.
 

Zobacz także:

Witamina C niszczy komórki nowotworowe

Naukowcy z University of Iowa wykazali, że witamina C niszczy komórki nowotworowe. Ale zdolność do …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *