Home / Alt News / To cukier, a nie sól jest większym zagrożeniem dla ciśnienia krwi

To cukier, a nie sól jest większym zagrożeniem dla ciśnienia krwi

Od wielu lat głoszona jest teoria, że sól jest przyczyną wysokiego ciśnienia krwi i prowadzi do zgonów z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Większość lekarzy twierdzi, że zmniejszenie spożycia soli obniża ciśnienie krwi i ratuje życie. Jednak najnowsze badania, opublikowane w czasopiśmie OpenHeart dowodzą, że znacznie większym zagrożeniem dla ciśnienia krwi jest cukier, a zwłaszcza fruktoza.

coca colaAutorzy nowego badania przeprowadzonego w Mid America Heart Institute w Kansas City i Montefiore Medical Center w Nowym Jorku, wykazali, że korzyści z ograniczenia spożycia soli są “wątpliwe”, a w rzeczywistości, związek między solą i chorobami serca jest “dyskusyjny”. Opierając się na wynikach badań podstawowych, populacyjnych i klinicznych, stwierdzili, że to cukier, a nie sól, ma większy wpływ na ciśnienie krwi.

Autorzy badania podkreślają, że nadmiar soli w diecie pochodzi głównie z przetworzonej żywności. A ta okazuje się być największym źródłem cukru. Cukier dodawany jest niemal do każdej przetworzonej przemysłowo żywności i do wielu napojów. Znajduje się on praktycznie we wszystkich potrawach, również w takich jak musztarda, ketchup, majonez, czy chrzan.

Zamiennie oprócz cukru, producenci żywności coraz częściej stosują jeszcze gorszą substancję – cukier czekoladasyrop glukozowo fruktozowy, którego głównym składnikiem jest fruktoza. Okazało się też, że to właśnie fruktoza odgrywa główną rolę w rozwoju nadciśnienia, powoduje wzrost zapotrzebowania serca na tlen, insulinooporność i dysfunkcje metaboliczne.

Ilości cukru i innych rafinowanych węglowodanów (do których należy też mąka), stosowana w diecie krajów rozwiniętych, jest zabójcza. Przykładowo, około 13% Amerykanów zużywa co najmniej 25% dziennej dawki kalorii w postaci cukru. Naukowcy ustalili, że taka ilość cukru aż trzykrotnie podnosi ryzyko zgonu z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Zaleca się aby ta ilość nie przekraczała 10%.

Źródło: BMJ journal OpenHeart

Zobacz także:

Tłuszcze nasycone uratują Ci zdrowie

Unikaj żywności oznaczonej jako “niskotłuszczowa”! Licząca dziesiątki lat propaganda nawołująca ludzi do diety niskotłuszczowej miała …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *