Home / Alt News / Dieta niskowęglowodanowa – sposób na zdrowie i nadwagę

Dieta niskowęglowodanowa – sposób na zdrowie i nadwagę

Epidemia otyłości w USA rozpoczęła się w latach 70-tych, dokładnie w momencie, gdy wprowadzono nowe zalecenia żywieniowe. Zgodnie z nimi Amerykanie mieli zwiększyć spożycie węglowodanów do 60% i ograniczyć tłuszcz do maksimum 30%. Walka z tłuszczem w diecie i promowanie węglowodanów doprowadziły do tego, że dzisiaj już prawie 30% Amerykanów to ludzie otyli. Tymczasem dziesiątki prac naukowych dowodzą, że najlepszym sposobem na odchudzanie i radykalną poprawę zdrowia jest dieta niskowęglowodanowa.

W ostatnich kilkunastu latach opublikowano 23 poważne prace naukowe dowodzące, że dieta niskowęglowodanowa powoduje utratę wagi, poprawia funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego i zapobiega chorobom cywilizacyjnym

Dieta niskowęglowodanowa i utrata wagi

dieta niskowęglowodanowaBadania opublikowane w New England Journal of Medicine dowiodły, że osoby, które znacznie zmniejszają spożycie węglowodanów tracą wagę szybciej niż te, które restrykcyjnie przestrzegają diety niskotłuszczowej.
Do podobnych rezultatów doszli naukowcy, którzy opublikowali wyniki swoich badań w The Journal of Pediatrics. Badania grupy otyłych nastolatków wykazały u nich “spadek wagi bez negatywnych skutków dla profilu lipidowego”, czyli poziomu HDL, LDL i trójglicerydów we krwi. Dzieje się tak dlatego, że ograniczanie węglowodanów powoduje wzrost spożycia białek i tłuszczu. A to prowadzi do zmniejszenia apetytu. Z kolei węglowodany podnoszą poziom cukru we krwi, powodując poczucie głodu i większe spożycie kalorii.

Dieta niskowęglowodanowa i układ krążenia

węglowodany2Badania opublikowane w Journal of Nutrition wykazały, że ograniczenie spożycia węglowodanów może zmniejszyć ryzyko miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca u dorosłych mężczyzn.
Inne badania, opublikowane w New England Journal of Medicine, wykazały, że u osób będących na diecie niskowęglowodanowej wzrasta poziom “dobrego” HDL i spada poziom tróglicerydów. Wzrost HDL wynika ze zwiększonego udziału w diecie tłuszczów. Z kolei wysoki poziom HDL i niski poziom trójglicerydów są czynnikami, które minimalizują ryzyko powstawania chorób serca.
Długoterminowe badania wykazują ponadto, że dieta niskowęglowodanowa zmniejsza ryzyko cukrzycy i nadciśnienia.

Dieta niskowęglowodanowa, czyli czego unikać

Węglowodany to cukry, a te – w dużym uproszczeniu – można podzielić na proste i złożone. Chodzi o eliminację z diety przede wszystkim węglowodanów/cukrów prostych.
Należy zatem unikać nie tylko zwykłego cukru i innych jego zamienników, jak syrop glukozowo-fruktozowy, czy fruktoza, ale też wszelkich produktów wykonanych z rafinowanej mąki, pszenicy i innych zbóż, czyli: pieczywa, bułek, makaronów, płatków śniadaniowych i wyrobów cukierniczych. Do odstawienia są też napoje, słodzone jogurty, desery, oleje roślinne, tłuszcze trans (margaryna) i – przede wszystkim – żywność przetworzona.

lcd piramida

Wydaje się, że jest to dieta dość restrykcyjna, bo oznacza życie bez pieczywa i produktów przetworzonych, ale jednocześnie dozwolone produkty to: wszystkie rodzaje mięsa, wędliny, ryby, jaja, warzywa, zdrowe oleje (np. kokosowy) i tłuszcze zwierzęce, produkty mleczne o wysokiej zawartości tłuszczu, sery, śmietany, twarogi, orzechy, nasiona.
Węglowodanów nie należy odstawiać całkowicie. Przyjmuje się, że w diecie niskowęglowodanowej dawka węglowodanów dla dorosłego człowieka powinna być na poziomie 50-70 gramów dziennie (w zależności od wagi ciała). Dla przykładu: półlitrowa butelka coca-coli to już ok. 50 gramów cukru…

Źródła:
Opis i raporty z badań: http://authoritynutrition.com/23-studies-on-low-carb-and-low-fat-diets/
http://www.naturalnews.com/049856_low_carb_diet_cardiovascular_health_body_weight.html#ixzz3bJmiH34f

http://www.health.gov/dietaryguidelines/dga2005/report/HTML/G5_History.htm

Zobacz także:

Tłuszcze nasycone uratują Ci zdrowie

Unikaj żywności oznaczonej jako “niskotłuszczowa”! Licząca dziesiątki lat propaganda nawołująca ludzi do diety niskotłuszczowej miała …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *