UA-48407778-1

Jak optymalnie łączyć witaminy?

Wszyscy wiemy, że powinniśmy dostarczać organizmowi odpowiednią ilość witamin. Zobacz jak optymalnie komponować witaminy.

Warto wiedzieć, że łączenie pewnych składników odżywczych może utrudniać ich wchłanianie. Inne z kolei produkty powodują, że witaminy wchłaniane są przez nasz organizm kilka razy skuteczniej!

Oto cztery najważniejsze kombinacje witamin i produktów spożywczych, które będą chronić Cię przed chorobami i będą świetnym impulsem dla Twojego zdrowia:

Witamina E w połączeniu z sezamem

Witamina E powstaje tylko w roślinach. Najlepszym jej naturalnym źródłem są całe ziarna zbóż, olej słonecznikowy (tłoczony na zimno), migdały, orzechy, szpinak, czosnek oraz kapusta.

sezamWitamina E działa ona jako środek przeciwzapalny i przeciwutleniający, stanowi doskonałą ochronę przed chorobami sercowo-naczyniowymi i przed starzeniem. Jedynym problemem jest to, że jeden z ważnych jej składników tokotrienole, znakomite antyoksydanty, są trudno przyswajalne. Wykazano, że jedzenie nasion sezamu poprawia absorpcję tokotrienoli aż o 500%!

Witamina K plus witamina D

Doskonałym źródłem witaminy K są świeże, zielone warzywa, zioła, papryka i pieprz cayenne, mleko i produkty mleczne. Natomiast witamina D występuje obficie w rybach (śledzie, sardynki, makrele), wątrobie, jajach, maśle, mleku, szpinaku. Przede wszystkim powstaje ona w skórze pod wpływem światła słonecznego.

jajka-warzywaŁączenie ze sobą witaminy K i D daje wspaniałą ochronę przed chorobą zwyrodnieniową stawów i osteoporozą. Witamina D pomaga organizmowi wchłaniać wapń, który wzmacnia kości. Natomiast witamina K wspomaga równomierne dostarczanie wapnia do całego organizmu.


Witamina C i żelazo

Niedobór żelaza jest zjawiskiem powszechnym. Największe ilości żelaza znajdują się w żółtkach jaj, warzywach, orzechach, nasionach, mięsie, drobiu.

Żelazo jest podstawowym składnikiem hemoglobiny, dostarczającej tlen do organizmu. Jego niedobór powoduje anemię.  Problem w tym, że ludzki organizm wchłania zaledwie około 10% żelaza zawartego w produktach spożywczych.

pommidory-pietruszkaDlatego należy wykluczać produkty utrudniające wchłanianie żelaza (np. kawę, czy herbatę), ale też spożywać takie, które zwiększają to wchłanianie. Najlepsza do tego jest witamina C.

Najlepsze źródła witaminy C to warzywa i owoce. W szczególności: pomidory, nać pietruszki, ziemniaki, kiszona kapusta, papryka. Z kolei z owoców najlepsze źródła witaminy C to czarne porzeczki, truskawki, aronia.

Witamina B12 i czarny pieprz

B12 jest niezbędna do metabolizmu, tworzenia czerwonych krwinek, układu nerwowego, budowie DNA. Podstawowe źródła witaminy B 12 to mięso, drób, jaja, nabiał, ryby. Dlatego na jej niedobór często cierpią weganie i wegetarianie.

czarny-pieprzDoskonałym dodatkiem, zwiększającym wchłanianie witaminy B12 jest czarny pieprz. Dzieje się to za sprawą jago składnika – piperyny. Wzmaga ona wydzielanie soków trawiennych, poprawia wchłanianie białka i wielu witamin, w tym witaminy B12. Jest też świetnym środkiem w terapiach odchudzających.

Zobacz także:

Witamina C niszczy komórki nowotworowe

Naukowcy z University of Iowa wykazali, że witamina C niszczy komórki nowotworowe. Ale zdolność do …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *