Home / Alt News / Przewlekły stan zapalny – pokonaj go naturalnie
przyprawy

Przewlekły stan zapalny – pokonaj go naturalnie

Przewlekły stan zapalny to plaga, która dotyka coraz więcej ludzi, w tym dzieci. Katastrofalna jakość żywności, niewłaściwa dieta, nadużywanie leków i stres to podstawowe czynniki powodujące stany zapalne w organizmie. Można je jednak pokonać stosując metody naturalne.

“Zwykły” stan zapalny wywołany wirusami, bakteriami czy uszkodzonymi tkankami jest naturalną reakcją ochronną organizmu. Po kilku dniach zazwyczaj znika.

Natomiast przewlekły stan zapalny nie ujawnia się gwałtownie lecz rozwija powoli. Czasem objawia się w postaci depresji, czasem w postaci zespołu przewlekłego zmęczenia, bezsenności albo nietolerancji pokarmowej. Ta z kolei powoduje rozwój przewlekłego stanu zapalnego. A w konsekwencji ciężkich chorób: nowotworów, chorób serca, cukrzycy, Hashimoto itd.

Przewlekły stan zapalny zwalczaj dietą

Skoro nietolerancja pokarmowa wywołuje stany zapalne, to jest oczywiste, że pierwszym krokiem do jej zwalczania jest zmiana diety. Specjaliści zalecają dietę eliminacyjną, czyli taką, z której stopniowo lub na pewien czas usuwamy pokarmy wywołujące przewlekły stan zapalny.

Najgorsze są węglowodany proste, bowiem zwiększają one poziom insuliny we krwi uaktywniając układ odpornościowy i powodując uwalnianie substancji wywołujących stan zapalny. Zatem do radykalnego usunięcia z diety jest rafinowany cukier, rafinowana (biała) mąka oraz wszelkie produkty zawierające te składniki.

Kolejny krok to wzbogacenie diety w kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6, najlepiej w stosunku 1 do 3 oraz w produkty bogate w błonnik.

Wreszcie niezbędna jest walka z wolnymi rodnikami, a tu największym sprzymierzeńcem są przede wszystkim warzywa i w mniejszym stopniu owoce.

Najprostszą wskazówką jakie produkty są najlepsze jest zasada, aby były one nieprzetworzone.

Zioła i przyprawy – najlepsze remedium na przewlekły stan zapalny

Istnieje wiele różnych ziół i przypraw, które mogą pomóc zmniejszyć lub zapobiec stanom zapalnym w organizmie. Oto one:

1. Kurkuma (Kurkumina)

Środkiem przeciwzapalnym w kurkumie jest kurkumina, która nadaje jej żółty kolor. Kurkuma od setek lat wykorzystywana jest w tradycyjnej medycynie chińskiej i ajurwedyjskiej do usuwania stanów zapalnych, zaburzeń trawienia, infekcji i leczenia ran.

Badania wykazały, że kurkumina działa również jako przeciwutleniacz i może zwalczać raka. Kurkumę można stosować w postaci przyprawy curry , ale dostępna jest również jako suplement.

2. Zielona herbata  

Profilaktyczne działanie zielonej herbaty w chorobach układu krążenia i nowotworach jest dobrze znane. Najnowsze badania wykazały, że zielona herbata może być skutecznym środkiem przeciwzapalnym, szczególnie w leczeniu zapalenia stawów. Może także zmniejszyć przewlekły stan zapalny przewodu pokarmowego, wspomaga też leczenia choroby Crohna i wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.

Zaleca się picie od 3 do 4 filiżanek herbaty dziennie. Wyciąg z zielonej herbaty można również znaleźć w formie tabletek.

3. Kora białej wierzby (White Willow Bark)

Już w czasach starożytnego Egiptu i Rzymu kora białej wierzby stosowana była jako środek przeciwbólowy, przeciwgorączkowy oraz w leczeniu stanów zapalnych, szczególnie stawów. Wiele badań wykazało, że kora wierzby białej daje taki sam efekt jak aspiryna, ale nie powoduje skutków ubocznych.

Można ją stosować jako wywar sporządzany z mieszanki ziołowej lub w postaci suplementu. Najczęściej stosowana dawka białej kory wierzby wynosi 240 mg na dobę.

4. Kora sosny nadmorskiej (Pycnogenol)

Pycnogenol – ekstrakt z kory nadmorskiej sosny – stosowany jest od ponad 2000 lat w leczeniu ran, szkorbutu i wrzodów, a także w zmniejszaniu stanu zapalnego naczyń krwionośnych. Jest to jeden z najsilniejszych znanych dzisiaj antyutleniaczy.

Badania wykazały, że pycnogenol jest 50 do 100 razy silniejszy w neutralizowaniu wolnych rodników niż witamina E. Stwierdzono również, że zmniejsza ciśnienie krwi i ryzyko powstawania zakrzepów. Typowa dawka wynosi 100-200 mg na dobę.

5. Papryka chili (Kapsaicyna)

Różne odmiany ostrych papryczek pochodzą z tropikalnych regionów obu Ameryk. Właściwości lecznicze ma, znajdująca się w chili, kasaicyna. Znajduje się ona we wszelkich odmianach chili, takich jak cayenne czy jalapeno.

Okazuje się, że to kapsaicyna ma silne działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe. Można ją stosować w postaci papryki świeżej, sproszkowanej lub jako suplement w mieszankach z innymi ziołami.

6. Frankincense – kadzidłowiec (Boswellia serrata)

Boswellia to odmiana drzewa pochodząca z Indii, Somalii, Etiopii i Półwyspu Arabskiego. Frankincense to żywica wydobywana z tych drzew. Ma właściwości przeciwzapalne, przeciwobrzękowe i przeciwbólowe. Boswellia jest stosowana w leczeniu chorób zwyrodnieniowych i stanów zapalnych stawów.

Jedno z badań wykazało, że połączenie boswellia i kurkuminy jest skuteczniejsze w leczeniu choroby zwyrodnieniowej stawów niż powszechnie stosowany lek syntetyczny. W przypadku stanów zapalnych zaleca się przyjmowanie 300-500 mg ekstraktu z boswellia dwa lub trzy razy dziennie.

7. Czarny pieprz

Ta znana przyprawa ma szereg właściwości leczniczych. Zawdzięcza je piperynie, która nadaje pieprzowi charakterystyczny zapach. Wykazano, że nawet przy niskich dawkach piperyna redukuje stan zapalny. Ma też własności przeciwbólowe i antyrakowe. Czarny pieprz zalecany jest jako stały składnik diety w przypadkach zapalenia stawów.

8. Resweratrol

Jest to przeciwutleniacz występujący w wielu roślinach. Najwyższe jego ilości występują w skórkach czerwonych winogron. Wykazano, że resweratrol jest silnym środkiem przeciwzapalnym. Chroni również DNA przed uszkodzeniami i mutacjami. Rosweratrol można stosować jako suplement. Typowa dawka wynosi od 50 do 500 mg dziennie.

9. Cat’s Claw (Uncaria tomentosa), inne nazwy- vilcacora, koci pazur

Zioło to pochodzi z drzewiastego szczepu winorośli występującej w Ameryce Południowej. Kora kociego pazura jest tradycyjnie stosowana w leczeniu zapalenia stawów, zapalenia kaletki maziowej i zaburzeń jelitowych. Badania wykazały, że może on zmniejszać reakcje zapalne w organizmie i ma działanie ochronne w zapaleniach żołądkowo-jelitowych.

Koci pazur można stosować w postaci naparu lub suchego ekstraktu w postaci kapsułki. Zaleca się przyjmowanie od 20 do 60 mg na dobę.

10. Rozmaryn

W jednym z badań naukowcy podawali testowanym uczestnikom badań niewielkie ilości różnych popularnych ziół i przypraw przez okres 7 dni. Okazało się, że rozmaryn był najskuteczniejszy w działaniu przeciwzapalnym i przeciwoksydacyjnym. Na kolejnych miejscach znalazły się  kurkuma, goździki i imbir.

Okazało się też, że swoją skuteczność rozmaryn wykazuje już w zwykłych dawkach, jako przyprawa do zup czy sosów.

11. Goździki

Wykazano, że goździki redukują stany zapalne w jamie ustnej i gardle, a sam olejek goździkowy można nanosić bezpośrednio na dziąsła w przypadkach bólu zębów. Goździki mogą być również stosowane w leczeniu biegunki, nudności, przepukliny i jako środek wykrztuśny.

Sproszkowane lub całe suszone pąki kwiatowe stosuje się jako przyprawa do wielu potraw.

12. Imbir

Imbir od dawna stosowany jest w medycynie tradycyjnej i alternatywnej. Badania wykazały, że imbir wykazuje lepszy efekt niż – stosowane w leczeniu bólu i stanów zapalnych – niesteroidowe leki przeciwzapalne.

Według naukowców z University of Maryland Medical Center imbir może pomóc w zapobieganiu lub leczeniu nudności i wymiotów spowodowanych chorobą lokomocyjną, ciążą i chemioterapią. Może być również stosowany w celu zmniejszenia bólu związanego z bólem zwyrodnieniowym i chorobami serca. Pomaga też w trawieniu, w grypie i przeziębieniach.

13. Cynamon

Ta popularna przyprawa jest wytwarzana z kory cynamonowców pochodzących z Chin, Indii i Azji Południowo-Wschodniej. Oprócz tego, że wykazuje działanie przeciwzapalne, wykazano, że cynamon ma właściwości przeciwutleniające, przeciwcukrzycowe, przeciwbakteryjne i przeciwnowotworowe. Cynamon jest też skuteczny w walce z zaburzeniami neurologicznymi, takim jak choroba Parkinsona i Alzheimera.

Wymienione wyżej zioła i przyprawy mają znacznie więcej korzystnych właściwości zdrowotnych, wymieniliśmy jednak głównie te, które dotyczą opisywanego tematu.

Źródła:

https://www.ecowatch.com/13-herbs-and-spices-that-will-reduce-inflammation-in-your-body-1882

themindunleashed.com

Zobacz także:

Moringa – najzdrowsza żywność na świecie

Moringa oleifera, zwana Drzewem Długowieczności lub Drzewem Życia rośnie na zboczach indyjskiej części Himalajów. Według …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *